Incredible India - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Pascual Westerholt - WaarBenJij.nu Incredible India - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Pascual Westerholt - WaarBenJij.nu

Incredible India

Door: Pascual Westerholt

Blijf op de hoogte en volg Pascual

02 September 2014 | Nederland, Rotterdam

Het is alweer vier weken geleden dat ik terug ben gekomen uit het fantastische en ongelofelijke India. In de afgelopen vier weken is er veel gebeurd, al zijn de ervaringen nooit zo groot als de vijf weken die ik heb mogen doorbrengen in India. Vier weken na mijn terugkomst wil ik mijn reis via deze blog gaan afsluiten. Aangezien voorpret en het nagenieten (de voorbereiding en de verwerking) van zo’n reis essentiële onderdelen zijn, kan ik nu pas daadwerkelijk zeggen dat het er op zit. De reis is geëindigd!

Zoals velen van jullie weten, ben ik de laatste dagen in India en eerste dagen in Nederland erg ziek geweest. Koorts, spierpijn, ontzettende (!) maagpijn en diarree zorgden ervoor dat ik mezelf echt ontzettend ziek voelde. Door het vele afvallen was ik ook volledig energieloos en alleen maar moe. Doktersbezoekjes en verschillende onderzoeken hebben vastgesteld dat ik Shiggelose (een infectie van de darmen) heb opgelopen; een ziekte die wordt veroorzaakt de Shigellabacterie.  Een paar dagen met veel rust, een goede verzorging, maagpillen, veel zakjes met oraal rehydratiemiddel, antibiotica en een dosis paracetamol zorgden ervoor dat ik mezelf vrij snel weer beter voelde. Gelukkig, want als ik niet zou opknappen of het allemaal juist zou verslechteren, dan was een ziekenhuisopname niet uigesloten. Een vervelend –maar gratis– souvenirtje! Gelukkig gaat alles, na een kleine ‘terugval’ van een week geleden, weer erg goed!

De laatste weken heb ik veel teruggedacht aan en gesproken over India. Wat is er toch veel over deze bijzondere reis te vertellen, wat heb ik toch ontzettend veel meegemaakt. Meegemaakt in de meest brede zin van het woord! Gek genoeg vind ik het altijd lastig om over zo'n reis te vertellen. Er is zoveel te vertellen, maar wat vertel je nou precies? Waar zijn de mensen echt geïnteresseerd in om te horen? Hoe laat je in een gesprek van een paar minuten voelen en zien wat je hebt beleefd en hebt gevoeld tijdens een reis van (in dit geval) vijf weken naar een land zoals deze? Al snel lijkt het ofdat ik in een herhaalmodus terecht ben gekomen: ik heb een kort en krachtig verhaal weten te creeëren waarin ik mijn beeld en mijn gevoel over India in een paar minuten weet te schetsen. Wat ik altijd weer vertel, is dat India een bijzonder, gek, mooi en heftig land is met zoveel uitersten. Niets is 'normaal' zoals wij dat kennen, maar alles kent een 'te-vorm'. India is te groot, er leven te veel mensen, het eten is te lekker, de straten zijn te vies, er zijn te veel geuren te ruiken, het is er te luidruchtig, je zweet er te veel, et cetera!... maar bovenal: het is een land wat te fantastisch is en wat je eigenlijk gezien moet hebben! Wat ook standaard terugkomt in mijn verhaal, is dat India prima alleen is te bereizen. Echter adviseer ik iedereen aan om dit land met vrienden of familie te bezoeken. Ik krijg dan vaak de vraag of het onveilig is, maar nee, absoluut niet! Ik heb India niet als onveilig ervaren, ik heb mezelf nooit onveilig gevoeld. Maar; reis met verstand. Pas je gewoontes en je manier van handelen aan! Het samen reizen met een vriend of familielid zeg ik omdat India een land is waarin je veel (!) meemaakt en waar je gevoel flink op de proef wordt gesteld. Het delen van je gevoelens is iets wat ik soms heb gemist. Praten met de lokale bevolking en met andere toeristen deed ik in overvloed, maar het delen van je gevoel met deze mensen is toch totaal anders dan het delen van je gevoel met de mensen die je kent én in je eigen taal. Toch raad ik alleen reizen ook zeer zeker niet af, want ik heb ook ervaren dat het juist iets heel bijzonders is. Daar waar je niet gelijk je gevoel kunt delen met iemand anders, is het ook mooi om te ervaren wat je met je gevoel doet als je het allemaal zelf moet zien te dealen. Door je gevoel niet direct van je af te praten, sta je er veel bewuster en langer bij stil. Je gaat jezelf dingen afvragen, erover nadenken, antwoorden zoeken en deze antwoorden ook daadwerkelijk vinden!

Nu, vier weken na mijn terugkomst, begin ik dat 'incredible India' wel een beetje te missen. Ik was blij om weer terug te zijn in Nederland, maar het gemis naar India begint ondertussen wel flink te komen. Gelukkig heb ik de foto's, de beleving, de ervaring en de vele mooie beelden die ik nooit zal vergeten en waar ik nog vaak aan terug zal denken. Incredible, dat was het zeker. Incredible, een woord dat ik tijdens de voorbereiding meerdere malen (op boekjes, websites en zelfs bij de Ambassade) en tijdens mijn verblijf in India ook meerdere malen voorbij heb zien komen. En ja, India is incredible, India is ongelofelijk. India is ongelofelijk fantastisch!

Ik wil iedereen bedanken die op welke manier dan ook betrokken is geweest bij mijn reis. Jullie zijn geweldig! Duizend maal dank! Het is nu tijd om verder te gaan genieten van de foto's en alle belevenissen die ik heb ervaren. Ook is het weer tijd voor hele andere zaken en voor het dromen over de wereld en de vele reizen die ik hopelijk nog mee mag gaan maken.

Ik voel mezelf gezegend en wat heb ik een respect voor deze wereld.

Nogmaals bedankt toppers!

Pascual Westerholt

  • 02 September 2014 - 23:14

    Hilde:

    Wauwww Aapie!!
    Meer woorden heb ik er niet voor! Houww van je! Mooi beschreven en ik ben blij dat ik op deze manier al een beetje heb mogen genieten van India! Ik hoop dat ik samen met jou nog heel veel plekken mag ontdekken van deze geweldige en mooie wereld!!

    Dikke smakkel!! :)

  • 02 September 2014 - 23:18

    Sanne Kreijtz :

    Schitterend verhaal en voor mij zo herkenbaar, inclusief de darminfectie... voor mij was jou blog absoluut een onderdeeltje van de voorpret!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Rotterdam

Pascual

Actief sinds 11 Mei 2010
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 20690

Voorgaande reizen:

11 Maart 2015 - 25 Mei 2015

Onderzoek in Ethiopia!

01 Juli 2014 - 04 Augustus 2014

Incredible India!

11 April 2013 - 27 Mei 2013

Lesmateriaal ontwikkelen in Kenia!

03 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Down under in Nieuw Zeeland!

02 Februari 2011 - 24 April 2011

Zuid-Oost Azië!

04 Mei 2010 - 11 Juni 2010

Ethiopia 2010!

Landen bezocht: