We werken!!!! En… een verloren herinnering! - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Pascual Westerholt - WaarBenJij.nu We werken!!!! En… een verloren herinnering! - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Pascual Westerholt - WaarBenJij.nu

We werken!!!! En… een verloren herinnering!

Door: Pascual

Blijf op de hoogte en volg Pascual

27 Mei 2010 | Ethiopië, Debre Zeyit

Hallo lieve lezers,

Wat lief dat jullie zo meeleven met het niet behalen van onze hoofddoel! Al moet ik nu eigenlijk direct me woorden een beetje terug trekken en daarbij vermelden dat we na het schrijven van me vorige blog alweer een aantal dagen hebben gewerkt. Er zijn spullen geleverd (!!!), waardoor we weer een beetje vooruit konden met onze hulp en werk aan de school. Met de geleverde spullen, zoals een zand/steenmengsel en grote stenen, hebben we de afgelopen dagen geholpen met het vullen van de bodem. Hier is het gebruikelijk om de bodem eerst te vullen met zo een mengsel, om hier vervolgens cement over te gooien.
Ondertussen is met behulp van een ‘kruiwagenbrancard’ (zo hebben wij het maar genoemd, het zijn 2 stokken met daar overheen een ijzeren plaat bevestigd. Zie foto’s) de hele bodem gevuld met het zand/steenmengsel, met de hand vlak gemaakt en aangestampt. De grote stenen zijn gebruikt voor aan de zijkanten van de buitenkant van de school, wat later ook weer opgevuld wordt met ander materiaal. Dit gaat de verhoging naar de school worden (we weten ook nog niet precies hoe dit helemaal gaat worden en hoe het er dus uit komt te zien.

Zoals ik boven al vertelde, konden we een beetje vooruit met de werkzaamheden. Dit blijkt dan ook met de nadruk op beetje! Toen we vandaag aankwamen op de office (waar we ook wonen) vertelden Getahun en Haily dat er voor de aankomende dagen niet veel te doen zou zijn op de Site, maar dat we wel kunnen helpen op het irrigatiegebied (dit hoor ook bij Passion Connect, boeren telen hier verschillende soorten groentes) met het wieden van onkruid. Weer erg jammer dat we niet kunnen werken aan de school, maar we kunnen in ieder geval met een ander deel van het project helpen!

Helaas zal het vastleggen van herinneringen er voor mij, vanuit Ethiopië, er niet meer inzitten. Dinsdag toen we naar de Site zijn gegaan, had ik me camera in ons taxibusje laten liggen. Eigenlijk moet dit geen probleem zijn, aangezien het busje alleen voor ons is gereserveerd. Maar omdat onze chauffeur tijdens onze aanwezigheid op de Site andere mensen heeft vervoerd, is ‘geen probleem’ toch een probleem geworden… Toen we terugkwamen bij het busje, lag me camera er helaas niet meer in! Gestolen!
Gelukkig hebben de andere allemaal nog wel een goede camera bij en zullen we alle foto’s met elkaar uitwisselen. Maar uitgezonderd dat, is het toch erg vervelend als je zelf niet je eigen foto’s kan maken. Maargoed, ik heb me erbij neergelegd en ben erg blij dat ik me gemaakte foto’s tot en met afgelopen donderdag nog op de computer heb gezet.

Verder moet ik zeggen dat hier alles goed gaat en dat me buikje (tot nu toe) genezen is. We zijn nog steeds lekker aan het genieten (en verbranden!) van de warme felle zon. Als we even niets te doen hebben, relaxen we en doen we spelletjes of lezen een boek. Misschien hadden jullie in mijn eerste blog gelezen dat ik was begonnen aan het boek ‘Komt een vrouw bij de dokter’, geloof het of niet, maar hij is al uit en ben alweer op de helft van me volgende boek, De weduwenaar!!
Verder zorgen we er natuurlijk ook voor dat we genoeg andere leuke dingen doen, zo hebben we zondag een Ethiopische/Nederlandse kampvuur gehouden en zijn we gisteren (woensdag) naar Sodore geweest.

Bij het kampvuur hebben we genoten van Ethiopische en Nederlandse voedsel. Zo hadden de Ethiopiers (Getahun, Haily, Maylon (secretaresse van Passion Connects) en Elsa (vriendin van Maylon)) gezorgd voor traditioneel voedsel uit Ethiopië en wij (de Dutchies) hadden voor eten gezorgd wat wij in Nederland wel eens maken. De Ethiopiërs hadden schapenvlees meegebracht, injera (zoals wij aardappels eten, eten hun injera. Dit zijn een soort van grote zure pannenkoeken) en maakten ter plekke traditionele koffie (een heel werk!) Wij, Dutchies, hadden een koude pastasalade gemaakt, aardappelen ingerold in zilverfolie en aan stokken geprikt om vervolgens te poffen en een zelfgemaakt knoflookbotertje bereid. Het was een erg leuke en vooral grappige avond, met fantastische dansmoves en lekker eten!

Gisteren (woensdag) zijn we naar Sodore geweest. Dit is een soort van hotelpark met allemaal verschillende activiteiten erin. Ons doel was om de hotspring te bezoeken en daar lekker een dagje in te vertoeven. We zouden naar de mooiste hotspring gaan die ze hier wisten, maar dit viel een beetje tegen toen we daar aangekomen waren. Zoals ons vooraf al verteld was, zouden mannen en vrouwen gescheiden zijn, maar dit vonden we niet ontzettend erg. Wel was het een erge tegenvaller en hadden we er veel meer van verwacht. Het waren namelijk maar twee (mannen- en vrouwendeel) kleine vierkante stukken wat als hotspring door moest gaan en het water was zo HOT dat je eigenlijk niet langer dan 5 minuten in het 20 centimeter diepe water kon staan. Het is me wel even gelukt om onder de waterstralen te staan, deze leken koeler dan het water waar je in stond (wat natuurlijk onzin was, maar ach..). Na ongeveer drie kwartier zijn we naar het verder gelegen zwembad in hetzelfde park gegaan. Hier hebben we eigenlijk de rest van de dag doorgebracht met lekker dobberen in het heerlijke water en genoten van de warme zon!

De tijd vliegt voorbij! Over twee weken zullen we alweer naar huis terug keren.. wat gaat het snel! Gelukkig kunnen we nog een beetje helpen met verschillende werkzaamheden, zowel met het bouwen van de school als op het irrigatiegebied. Verder hebben we eigenlijk nog genoeg leuke activiteiten op de planning staan die we heel graag zouden willen gaan doen en moeten we nog een dag besteden aan het verlengen van ons visum, aangezien deze over een week afloopt en het soms nog een flink gezeur kan zijn om dit te regelen.

Bedankt voor het lezen en tot een volgende keer!

Veel liefs,

Pas! ;)




Robin; we gaan snel weer naar de bios! We maken er een inhaalslag van! ;)
Sandra; spullen van de Praxis… ik denk dat ze niet weten wat ze er mee kunnen en hoe ze er mee om moeten gaan!
Linda; ik ga inderdaad geen vis meer eten hier! En natuuuuuurlijk ben ik beter als we naar Egypte gaan (ben namelijk al weer beter :P) Niets komt tussen ons en Egypte in! (H) :P
Wendy; we volgen je advies op! We helpen waar we kunnen, is het niet op de school… dan maar met de plantjes! Haha
Vera; inderdaad! Ze vinden het al veel te zwaar voor ons, ze pakken alles van ons af als we er al even mee bezig zijn, erg lief, maar we kunnen echt wel wat hoor! :P Voor de vrouwen van dit land, vinden ze niet snel iets te zwaar. De meeste mensen in de bouw zijn namelijk vrouw en de vrouw wordt hier ook hetzelfde behandeld als een ezel… veel sjouwen en keihard werken!
Tineke; wij schrokken ook flink van de aapjes in deze omstandigheden. Hun vinden waarschijnlijk dat de aapjes goed gehuisvest zijn, maar dit is lang niet zoals je een aapje hoort te zien… zo ongelukkig! :(
Mams; naar de dokter gaan wil je niet in zo een land… dan maar even flink buikpijn hebben, dat gaat vanzelf wel weer over (tenminste, dat moet je dan maar hopen) haha! Ik zal proberen om er een fototje bij te zetten! ;)

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! :D

  • 27 Mei 2010 - 14:33

    Hilde Slootweg:

    Haaai aapie!

    Wat kan je het allemaal toch weer mooi verwoorden, respect daarvoor!!

    Echt zoooo verschrikkelijk balen dat je camara gejat is, maar je mijn camara is vanaf nu ook de jouwe, ik weet dat ik daarmee je camara niet kan vervangen, maar ik hoop dat je hiermee in ieder geval ook mooie foto's kan maken, zoals jij ze ook wil maken!!

    We gaan hier nog even lekker genieten, werken en hopelijk nog leuke trips maken!

    Houww van je(L)!!

    Dikke zoeennn!!

  • 27 Mei 2010 - 14:43

    Lindaa:

    Eeej,,

    jullie moeten niet al te bruin zijn,, anders loop ik nog achter in Egypte!:O
    en de tijd vliegt ckr voorbij!;)

    Veel plzier nog met werken en eindelijk met de school bouwen:D..!!

    Dikkee kussertzz

  • 27 Mei 2010 - 15:58

    Mams:

    Hi lieve schat. Heb je story gelezen. ja, de tijd zal wel snel voor je gaan. Over een maand zit je al weer in Egypte. Ja is zonde dat het maar niet opschiet, het zal wel een jarenplan zijn voor de school af is. Zoveel geld heeft het eigenlijk gekost voor jullie allemaal om daar te komen en dan hebben ze er eigenlijk nog niet veel aan. oke, jullie zijn dan wel behulpzaam voor andere dingen, maar daar komt de school niet mee verder. JAMMER, maar ja, het is niet anders. De verkiezingen allemaal goed verlopen? Gelukkig ben je weer opgeknapt. Mijn haar is weer geknipt, nog korter. Wel leuk. En is er al iemand verliefd geworden in ethiopie. HAHA. Ik wens je nog veel plezier daar en hoop je gauw weer te horen. Doeg, heel veel liefs kusjes en knuffels van mamsie.

    Liefs en kus voor Hillie en groetjes aan allemaal.

  • 27 Mei 2010 - 20:06

    Karin:

    Dat heb jij weer. Denk je eindelijk in een taxi te reizen waar je je spullen kan laten liggen:) Wel rot zeg, het maakt schijnbaar niet uit in welk deel van de wereld je bent! En zo heeft elke reis zijn verhaal.
    Geniet nog maar van alle andere mooie dingen! Groetjes!

  • 28 Mei 2010 - 20:06

    Anamariia En Witje:

    'tjielp tjielp'

    Hooii Pass!!
    Nou nou nou, wat een verhalen toch allemaal weer!. Kak vn je buik, klote dat je zo weinig voor je project kunt doen en k*t vn je camera hé:S Z Maar ook toff dat je leuke dingen kunt doen ((doe je de groetjes an Hilde:)))
    Ga zo weer even foto's kijken!!

    Hier is weinig nieuws, ja heb wel nieuws ma dat vertel ik je ng wel!;)!! Uhhmm gaan we ng skype? Petra vraagt elke x naar je!! Hahaha ze wou je al een paar x gaan bellen! Ik zeg: Idioot hij zit in Etiopië!:O Huu ja nou en?? Ik zeg Petra: WEETJE HOE F*CKING DUUR DAT IS!,, hahaha maar dat snapt ze niet helemaal!..

    Tot snel!

    Dikke kuss!

    PS. Tjielp vn Witje!

  • 29 Mei 2010 - 14:20

    Manny:

    Hallo Pas.
    Bedankt dat je Karin vroeg om je adres door te geven, want nu lees ik weer met veel plezier jullie belevenissen.
    Wel heel erg jammer van je camera, maar gelukkig mag je die van Hillie gebruiken.
    Hopelijk gaat het verder goed met jullie, ik blijf jullie volgen.
    Groetjes, Manny.


  • 01 Juni 2010 - 16:40

    Lindaa:

    Joooow tjikkie,

    Ik was er vandaag niet,, en morgen ben ik er overdag ook niet ivm met werken bij Footlocker!!;):D eindelijk:P hahaha
    Ik weet niet hoe het rest van de week zit met werken omdat ik dat pas dag van te voren te horen krijg... ;) maa hoop je tog ng wel xtje te spreken voor dat ge weer voet op NLse bodem zet!;)

    Dikke kussertz(K)(L)

    p.s heb voldoende voor stageverslag:D:D oftwel... ben geslaagd:D(ma da wisk al:P) hahah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pascual

Actief sinds 11 Mei 2010
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 20686

Voorgaande reizen:

11 Maart 2015 - 25 Mei 2015

Onderzoek in Ethiopia!

01 Juli 2014 - 04 Augustus 2014

Incredible India!

11 April 2013 - 27 Mei 2013

Lesmateriaal ontwikkelen in Kenia!

03 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Down under in Nieuw Zeeland!

02 Februari 2011 - 24 April 2011

Zuid-Oost Azië!

04 Mei 2010 - 11 Juni 2010

Ethiopia 2010!

Landen bezocht: